Blogi

Pre-season! (28.11.2018)

Moikka!

Pieni tauko on ollut blogin päivittämisessä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan... Tätä tekstiä kirjoittaessa olen itseasiassa Turkin Belekissä harjoitusleirillä. Paikka on meille uusi, mutta olimme kuulleet tästä niin paljon hyvää, että päätimme tulla testaamaan tämä leirikeskus. Urheilukeskuksen nimi on siis Gloria Sports Arena ja tämä on kyllä ollut kaiken hehkutuksen arvoinen! Täältä löytyy kaikki, mitä ainakin yleisurheilija voi vain tarvita: urheilukenttä, sisärata, punttisali, kuntosali, vähän maastoa, ylämäkirata, uimahalli, saunat, testimahdollisuudet... 

Tässä kuva hotellin parvekkeelta. Eli hotelli on kentän vieressä ja parvekkeilta näkee suoraan kentälle

Ylin kuva hotellin parvekkeelta. Eli hotelli on kentän vieressä ja parvekkeilta näkee suoraan kentälle.

Harjoitukset ovat sujuneet täällä mukavasti. Meillä on viime vuoteen verrattuna hieman erilainen lähestymistapa tähän kauteen ja olenkin päässyt täällä muun muassa juoksemaan jo hieman tavallista tehokkaampia vetoja. Tarkoitus on saada vähän enemmän tehoa irti tästä koneesta tulevana kautena. ;) Viime vuoteen verrattuna lähtökohdatkin ovat merkittävästi erilaiset. Vuosi sitten tähän aikaan saatoin vain haaveilla tällaisestä olotilasta harjoituksista. Jaksaminen, hyvinvointi ja olotila kokonaisuudessaan on niin erilainen. Sen on oikeastaan pystynyt kunnolla käsittämään vasta nyt, kun ylirasitustila on oikeasti täysin selätetty ja olen päässyt aloittamaan harjoittelun hyvän kesän jälkeen terveenä. 

Kuvaa kuntosalin puolelta. Gloriassa on iso kuntosaliosasto, jossa on erilaisia juoksumattoja, tankoja ja kuntosalilaitteita. Lisäksi erikseen on viemä painonnostosali, jossa pelkästään vapaita tankoja kovempiin nostoharjoituksiin.

Aitaharjoituksiakin olen päässyt tekemään jo useamman. On ollut motivoivaa huomata, että nyt tekniikka on vihdoin mennyt isompia askelia eteenpäin. Olemme valmentajani kanssa vuoden verran (olen siis ollut Petterin valmennuksessa nyt reilun vuoden) tehdä tekniikkamuutoksia aitajuoksuuni ja itseasiassa onnistuimmekin siinä hyvin viimeisen vuoden aikana, mutta nyt tuntuu, että tekniset asiat ovat iskeytyneet selkärankaan ja oikeanlaisen juoksun rakentaminen on ollut kehittävämpää ja parempaa. Aitatekniikan lisäksi olemme paneutuneet nyt lähtötekniikkaani, joka on ollut viime aikoina kompastuskiveni. Koen sen itselleni tällä hetkellä myös yhdeksi haastavimmaksi osa-alueeksi kehittää, mutta siinäkin olemme saaneet otettua hyviä kehitysaskelia eteenpäin. Pikku hiljaa ja kärsivällisesti toimii myös siinä... Tekniikkaharjoittelu vaatii lukuisia hyviä toistoja ennen kuin asiat tulevat selkärangasta tai että muutokset näkyisivät kilpailuissa! Onneksi kilpailukauteen on kuitenkin vielä hyvin aikaa ja saan toivottavasti tehtyä monta hyvää suoritusta ennen sitä. 

 

Harjoitusleiriä on vielä reilu viikko jäljellä. Ehdin viettämään Suomessa kuukauden, jonka jälkeen suuntaan Teneriffalle tekemään KVK:ta, eli kilpailuihin valmistavaa kautta. Vietän siis tammikuun kaksi ensimmäistä viikkoa harjoitusleirillä, jossa tarkoituksena on löytää pikku hiljaa taas kilpailukuntoa kohti hallikautta. Silloin harjoittelun määrä on hieman vähäisempää, mutta tarkoituksena on saada maksimaalista tehoa ja nopeutta irti kropasta. Kerron tuosta leiristä sitten lisää, kun se on ajankohtainen. :) 

Moni on kysellyt, minkälaisia harjoituksia teen. Yleisurheilussahan harjoittelu on hyvin erilaista riippuen aina siitä, mikä vaihe harjoituskaudesta on meneillään. Harjoitusten määrä ja teho vaihtelevat myös niin paljon urheilijan tilanteen, iän, pohjien yms. mukaan, että harjoittelun vertaaminen suoraan toisen harjoitteluun on vaikeaa. Annan kuitenkin esimerkin eilisestä niin sanotusta sub maksimaalisesta nopeustreenistä, jonka kokonaiskesto oli n. 2h:

  • Nopeusverkka (sis. juoksu n.10 min + 3-5 x 40-60m)
  • Yhden jalan pakarajuoksu 3 x 10 + 10
  • Pikkuvuorohyppely 3 x 20m
  • Saksijuoksu + frekujuoksu 3 x 20m + 20m
  • 3x3x60m (erilaisin tehoprosentein)
  • 3x200m (kiihtyvillä ajoilla)
  • Loppuverryttely + venyttely

Tuo harjoitus oli kohtalaisen kova, mutta onnistui hyvin! Pääsin hyvin tavoiteaikoihin ja juoksu tuntui helpolta. Aitajuoksijana minulla on välillä haasteita sileen juoksussa, sillä aitajuoksijan tekniikka on hyvin erilaista verrattuna sileän juoksemiseen. Aiturit tarvitsevat lyhyempää askelta ja kovaa frekvenssiä, kun taas sileän juoksussa tarvitaan hyvän frekvenssin lisäksi pidempää askelta. Onneksi haasteet on hyvästä ja aitajuoksijat itseasiassa tekevät paljon juoksuharjoittelua ilman aitoja. 

Tässäpä lyhyt katsaus tämän hetken tilanteeseen ja juttuihin. Koitan olla talven aikana aktiivisempi ja kirjoitella useammin. Terveisiä Turkista. :) 

-Nooralotta